MBSR (Mindfulness Baseret Stress Reduktion) kursusforløb i København – efteråret 2019

mbsr kursus billede

Målgruppe

Dette 8-ugers MBSR kursus henvender sig til dig, der lider af stress og som gerne vil blive bedre til at håndtere tanker og bekymringer og styrke dit selvværd.

Beskrivelse

MBSR er udviklet af den anerkendte psykologiprofessor Dr. Jon Kabat-Zinn og har fokus på at skabe harmoni mellem krop og sind, så du bliver bedre til at være til stede i nuet og opnår større ro og taknemmelighed.

MBSR kursus har dokumenteret effekt på:

  • Stress
  • Bekymringer
  • Angst
  • Tristhed
  • Humørsvingninger
  • Vrede
  • Depression
  • Håndtering af sygdomme
  • Kroniske smerter
  • m.m.

MBSR programmet indebærer blandt andet:

  • Siddende meditationsøvelser
  • Liggende meditationsøvelser
  • Opmærksomhedsøvelser (mod stress og svære følelser)
  • Yogaøvelser
  • Lydfiler til hjemmebrug som du kan anvende efter forløbet er afsluttet

Kurset er således en kombination mellem teori og praktiske øvelser og er tilpasset efter den enkeltes behov.

Om underviseren

Kenan Hansen
mindfulnesslærer Kenan HansenJeg er autoriseret psykolog, specialist i psykoterapi og mindfulnesslærer. Jeg holder kurser i mindfulness for privatpersoner, behandlere, virksomheder og institutioner. Til daglig anvender jeg mindfulness og kognitiv terapi i psykoterapi og supervision.

Jeg har en uddannelse indenfor Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR) fra University of Massachusetts Medical School i USA. Desuden er jeg undervist af prof. Jon Kabat-Zinn (MBSR), prof. Jean Kristeller (Mindful Spisning) og Thich Nhat Hanh (Zen).

Samtidig har jeg selv praktiseret mindfulness i mange år og har en stor erfaring med undervisning i mindfulness. Derudover har jeg haft mange kurser og retreats i både Danmark og udlandet – herunder Great Vow Zen Monastery, Oregon i USA, Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi i Danmark, Shambhala Meditation Center i Frankrig og Vipassana International Academy i Indien.

Dato, tid og sted

Dato og tid
Nye datoer kommer snart.

 

Sted
Skøjtevej 27E, 2770 Kastrup, København (400 m. fra Kastrup metro station).

Pris, betaling og tilmelding

 
Pris
Almindelig pris: 4400 kr.
 
Nedsat pris: 3400 kr. til studerende, arbejdsledige, deltidsarbejdere og pensionister.
 
PS Bemærk venligst at der pålægges 25 % moms ved forsikrings- og arbejdsgiverdækning og lign.
 
Kursusmateriale og lydfiler med nyttige mindfulness øvelser er inkl. i prisen. Bemærk at tilmelding til kurserne er bindende.
 
Betaling
Bemærk at det er kun virksomheder, der skal betale moms.
 
Du kan vælge mellem to betalingsmåder:
 
1) Via Mobilepay til vores nummer:

29983 (Psykisk Sundhed/Mindfulness Kurser)
 
2) Via bankoverførsel til vores bankkonto:

Danske Bank
Reg.nr. 3409
Kontonr. 11494013

 
Vær venlig og skriv kun dit navn ved indbetalingen, men ikke andet og skriv dit navn og din mailadresse som besked til os.
 
Tilmelding
Hvis du vil sikre dig en plads på vores MBSR kursus så skal du blot betale kursusbeløbet ved at vælge en af de ovenstående betalingsmåder. Hvis du har spørgsmål om kurset så skriv venligst en mail til os ved at klikke her. (Der er stadig ledige pladser!)

FAQ - spørgsmål og svar

Jeg har ingen erfaring med mindfulness. Kan jeg stadig deltage i et MBSR kursus?

Vores MBSR kursus er egnet for begyndere, og du behøves ikke at have erfaring med mindfulness på forhånd. Kurset er også egnet for øvede.

Jeg er i gang med psykoterapi i øjeblikket. Kan jeg stadig deltage i MBSR kurset?

I dag er mindfulness bredt brugt i psykoterapien og en af de terapeutiske metoder, der har vundet indpas i litteraturen som MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy). Forskning omkring MBSR viser også, at MBSR hjælper med at reducere stress, angst og depression effektivt, og derfor kan MBSR være et godt tillæg til psykoterapi. Bemærk også, at vores mindfulnesslærer Kenan Hansen er autoriseret psykolog. Dog anbefaler vi altid, at du snakker med din egen terapeut, inden du deltager i 8-ugers kurset. Hvis du har yderligere spørgsmål, skal du være meget velkommen til at tage kontakt til os, så vi kan arrangere et møde mellem dig og underviseren.

Jeg har nogle fysiske begrænsninger og smerter. Kan jeg stadig deltage i MBSR?

MBSR har vist sig at være meget behjælpelig i forhold til mennesker med kroniske smerter. Vi kan udføre MBSR øvelser siddende, liggende, stående og i bevægelse. Vi opfordrer dig til at respektere dine begrænsninger, og mærke efter hvilke øvelser du kan deltage i. Du kan også vælge at sidde på gulvet eller på en stol under kurset, hvis du har lyst til det. Hvis du har flere spørgsmål angående dette, skal du ikke tøve med at kontakte os.

Vil mindfulness gøre mig mere passiv?

Praktisering af mindfulness jævnligt hjælper os til at blive mere opmærksomme på vores handlinger i stedet for at handle blindt på vores impulser. Dette må ikke anses som passivitet, men mere som iagttagelse og opmærksomhed, hvilke giver os mere klarhed, omkring hvordan vi er i samspil med mennesker omkring os. Dette vil give os yderligere mulighed for at tage nogle hensigtsmæssige valg i vores liv, som kan gøre os mere glade og tilfredse.

Jeg har nogle betænkeligheder ved at være i en gruppe. Behøver jeg at fortælle om mit privatliv til andre?

Det er meget almindeligt for mange deltagere at være bekymret for at arbejde i en gruppe. Det forstår vi, og derfor skaber vi et fortroligt miljø for alle. Under kurset deler vi vores oplevelser med hinanden, men det er ikke et krav at dele private oplevelser med andre. Vi respekterer alles tryghedszoner, så der er ikke noget pres for at dele alt med alle i gruppen, hvis du ikke har lyst til det.

Kræver kurset specielt udstyr eller tøj?

Du må tage din egen yogamåtte el./og et tæppe samt evt. en pude med. Vi anbefaler, at du har løstsiddende og komfortabelt tøj på, da det er vigtigt under meditation og yoga øvelser, at du føler dig tilpas. Du kan også medbringe varme sokker, hvis du har lyst.

Bliver vi nødt til at sidde på gulvet under hele kurset?

Der er forskellige typer af mindfulness øvelser, hvor nogle er siddende, stående, i bevægelse og liggende, og længden varierer fra 3 til 45 minutter. Du kan vælge at sidde på en stol eller på gulvet. Du kan forlade rummet og gå en kort tur, hvis det er det, du har behov for. Vi opmuntrer dig til at respektere dine begrænsninger, men vi opfordrer dig også til at være åben og være klar til at udfordre dine grænser.

Er mindfulness og meditation ikke en buddhistisk religiøs praksis?

Meditation og mindfulness udgør store dele af buddhisme, og principperne af mindfulness kan findes i andre kulturer og religioner i verden. Dog er vores kurser i mindfulness ikke religiøse, og kurset er udført på moderne vis. Mennesker, der praktiserer mindfulness, drager fordel af mindfulness uanset deres religion eller tro. Vi organiserer vores kurser på sekulær vis.

Er der en aldersbegrænsning i forhold til at praktisere mindfulness?

Mindfulness er for alle uanset alder og erfaring.

Hvad skal jeg have på under kurset?

Det du har lyst til, men vi anbefaler, at du har behageligt tøj på.

Skal jeg forberede mig på nogen måde, inden jeg deltager i kurset?

Nej, du skal ikke forberede dig inden kurset.

Udtalelser

 
Jeg har valgt at deltage i MBSR kursus, efter jeg deltog i en dags kursus hos Kenan. Jeg vil blive bedre til at håndtere stress og vanskelige tanker. Siden kurset har jeg lavet mindfulness øvelser en halv time om dagen og øvelserne har hjulpet mig meget. Er blevet rolig og har mere kontrol over mine tanker og følelser.
 
Jeg vil anbefale dette kursus til alle, selv om man ikke lider af stress. Man får altså på kurset nyttige værktøjer for at være nærværende i forskellige situationer, hvor man ellers kan blive stresset og ofte træffe forkerte beslutninger.
 
Jon


MBSR-kurset hos Kenan har på mange måder ændret mit liv. Jeg har fundet en indre ro, som jeg aldrig før havde troet, jeg besad. Jeg er blevet mere tilstedeværende, gladere og har fået meget mere overskud. Derudover er jeg blevet meget bedre til at koncentrere mig og undgå distraktioner, hvilket er til stor gavn på både studiet og jobbet. Endelig har jeg tabt et par overflødige kilo, fordi jeg er blevet bedre til at undgå at overspise, hvis fx jeg er stresset eller i dårligt humør.Jeg havde deltaget på meditations- og mindfulness kurser før uden den store succes, men Kenans engagement, empati og store viden var præcis, hvad jeg havde brug for.Jeg kan kun på det allervarmeste anbefale alle - uanset alder og situation - et kursus hos Kenan. Jeg troede til at starte med ikke rigtig på, at et 8 ugers kursus kunne ændre mit liv radikalt - men det gjorde det!
 
Michael


I have a chronic somatoform pain disorder and it has taken the best out of me for some years. I had taken his one day intensive course in the past and found it helpful. I decided to join his MBSR class later that year. My condition entirely required constant observations of my stress and emotional levels. For those 8 weeks I experienced both progresses and fallbacks, but I reacted and handled those fallbacks from another perspective which actually lessened my pains.
 
To go through so many different obstacles and be able to face, acknowledge and accept them is what I found most favourable. At first it was hard, but the different options and perspective came after I got through that process. I found that the MBSR class significantly helped me with the daily stress I encounter.
 
I would highly recommend this class to anyone who would like to improve their life quality. The class will present you with the means to exist more in the present moment instead of living life unconsciously. You will learn how to remain calm during different stressful situations and you will improve your bond with your loved ones and others. Plus, Kenan is a great teacher and an honest and decent person.
 
James


Jeg var stresset og nedstemt i forbindelse med at blive pårørende og blive mor for første gang oveni hinanden. Min kæreste blev syg lige inden min søns fødsel. Som konsekvens deraf opstod meget unødvendig smerte og stress, der bl.a. medførte, at jeg ikke kunne amme min søn, fordi min krop var så stresset. Vi følte os udsatte og svigtede af alt og alle, hvilket genererede endnu flere negative tankemønstre og smerte. Jeg isolerede mig hele min barsel. Efter barslen var det enormt svært at deltage i holdundervisning på min uddannelse, fordi jeg fik angst af at omgås andre mennesker. Derfor besluttede mig til at starte et MBSR-forløb hos Kenan.
 
Mindfulness har lært mig én vigtig ting: Nogle gange kan man ikke gøre noget ved hvordan tingene er (fx sygdom, ventelister, arbejdsløshed osv.), men man kan bestemme hvilket forhold man vil have til disse livsbetingelser. Jeg har i stedet muligheden for at give slip på min smerte og nyde med fuldt nærvær alle de andre ting, som livet også består af.
 
Noget af det første jeg bemærkede efter MBSR-forløbets første par uger var, at jeg fik mere ro, når jeg var sammen med andre mennesker. Lyd og mange mennesker stressede mig rigtig meget, men jeg fik et andet forhold til det efterfølgende. Jeg fandt "mit anker" i situationen og var i stand til at tage lidt lettere på alle sanseindtrykkene, der normalt overvældede mig.
 
Mine negative fortolkninger af omgivelserne forsvandt også. Jeg har en ændret livsindstilling med fra Kenans MBSR-kursus. I stedet for at lade tvivlen altid tvinge mig ind i et negativt tankemønster, hvor jeg overfortolker, prøver jeg at lade tvivlen komme mig til gode, ved at simpelthen lade følelsen ligge og acceptere/”være med den”, men ikke lade den løbe løbsk. Jeg har derfor større tolerance af menneskers forskellighed og jeg dømmer ikke andre eller mig selv lige så hårdt. Det gør livet lettere at leve.
 
Min situation og min tolerance af min kærestes sygdom er derfor blevet markant forbedret, fordi Kenan (indirekte) har lært mig, hvordan jeg skærper mit fokus på dét, der virkelig betyder noget: at vi har en glad og sund familie, og ikke en masse "støj".
 
Camilla


Kenan er en meget kompetent og inspirerende mindfulnesslærer, der formidler sin viden med varme, humor og tilstedeværelse i mødet med eleven/klienten.
 
Henrik

Mindfulness mod stress og svære følelser – MBSR kursus i København – efteråret 2019