Mindfulness på arbejdspladsen

mindfulness på arbejdspladsen

Mindfulness på arbejdspladsen

Nogle virksomheder, organisationer og sportsklubber har valgt at have mindfulness som et fast indslag på deres arbejdsplads. Det har de bl.a. gjort i håb om, at få mere fokuserede og mindre stressede medarbejdere.

Ved effektiv og kontinuerlig brug af mindfulness på arbejdspladsen, kan det give øget koncentration og sænket stressniveau, forøget generel opmærksomhed og empatisk nærvær, indsigtsfuldhed og overblik, mere og bedre kreativitet samt øget effektivitet og produktivitet. Det kan gøre en bedre til at fokusere på den opgave man er i gang med nu, selvom man har mange liggende. Gøre, at man er bedre til at bevare den indre ro i stressede situationer, og i disse situationer at handle på sine værdier i stedet for at gå på autopilot. Det kan give bedre og venligere relationer og bedre trivsel på arbejdspladsen. Man kan blive bedre til at lytte, forstå og acceptere de andre personer på arbejdspladsen, og konflikter og uenigheder vil kunne blive løst hurtigere og på en mere hensigtsmæssig måde.

Hvis man vælger at indføre mindfulness på arbejdspladsen, skal man huske, at det at ændre- og få nye vaner tager tid. Forskning har vist, at 12 minutters meditation hver dag kan give et positivt udbytte.

Det amerikanske Football hold Seahawks hyrede i 2012 en mindfulness coach og begyndte at praktisere yoga og meditation på fast basis. Få år efter oplevede holdet stor succes på banen.

En spiller fra Seahawks, Russell Okung, har udtalt, at meditation er lige så vigtigt for ham som at løfte vægte og at træne på banen. Han siger, at det beroliger ens sind og gør, at du kan fokusere på spillet når du er på banen. Og at der er en masse ting der fortæller dig, at der er noget du ikke kan gøre, men at man så kan tage styringen over de tanker og ændre dem.

spacer