Mindfulness mod socialangst

mindfulness mod socialangst

Mindfulness mod socialangst

Socialangst eller socialfobi, som det også bliver kaldt, er en lidelse, der skaber angst for at være sammen med andre mennesker, og man er derfor tilbøjelig til at trække sig fra socialt samvær. Selvom man godt kan have en umiddelbar lyst til at være sammen med andre, kan man føle sig malplaceret og forkert i andres samvær, og samtidigt være overdrevent fokuseret på hvad andre tænker om en. Det kommer ofte til fysisk udtryk i generthed, rødmen, hedeture og/eller svimmelhed.

Denne type angst kan hæmme personen, der lider under tilstanden på mange måder. Det kan eksempelvis gå udover personens evne til at gennemføre en uddannelse eller passe et job, hvor man ofte er i kontakt med mange mennesker. Selvsagt kan det også hæmme personens kærlighedsliv.

Omkring fem til syv procent af alle mennesker lider af socialangst – ligeligt fordelt på mænd og kvinder. Socialangst kommer typisk først til syne i de tumulte teenage-år.

Socialangst manifesterer sig ofte i en masse tanker og forestillinger, om hvordan andre mennesker opfatter en. Det er et komplet umenneskeligt, at forholde sig til hvad alle mener om en, og det kan derfor være enormt stressende. Ofte er det kun ganske små tegn fra ens medmennesker, man bygger sine forestillinger på, og derfor har tankerne sjældent noget hold i virkeligheden. Ikke desto mindre kan tilstanden have meget virkelige negative konsekvenser.

Heldigvis er socialangst ikke en uhelbredelig tilstand. Tilstanden er til dels medfødt, men miljøet har også rigtig meget at sige. Under alle omstændigheder, er det ikke en tilstand, man er tvunget til at leve med resten af ens liv.

Mindfulness er et af de redskaber, som har vist sig at være rigtig effektiv til behandling af socialangst. Mindfulness træner personens evne til at være i kontakt med nuet med bevidst nærvær. I stedet for at personen med socialangst forsvinder i et tankemylder af forestillinger om andre og sig selv, lærer personen at forholde sig umiddelbart til nuet for på den måde at gøre det nemmere at bryde de uhensigtsmæssige reaktionsmønstre. Ved at lære at bemærke og acceptere de tanker, følelser og kropsfornemmelser som opleves i et givent øjeblik, skabes en bedre harmoni mellem krop og sind. Det giver personen mere ro, mere energi og færre bekymringer.

Igennem et forløb med mindfulness oplever de fleste mennesker en klar forbedring af deres socialangst. Mindfulness er ikke et ”quick fix”, men med dedikation og arbejde kan der opnås fantastiske resultater, som kan forbedre ens livskvalitet dramatisk.

spacer