MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) kursusforløb – Mindre stress og mere velvære i livet

MBSR - Mindfulness Based Stress Reduction

MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) kursusforløb – Mindre stress og mere velvære i livet

’Mindfulness Based Stress Reduction’ (MBSR) er et struktureret 8-sessioners træningsforløb, udviklet af Jon Kabat-Zinn. Som navnet antyder, er programmet anvendt primært til at hjælpe mennesker, som oplever stressrelaterede problemer.

MBSR har en dokumenteret effekt på:

  • Stress
  • Bekymringer
  • Angst
  • Tristhed
  • Humørsvingninger
  • Vrede
  • Depression
  • Håndtering af sygdomme
  • Kroniske smerter m.m.

Programmet anvendes på mange institutioner i USA, samt mange andre steder rundt omkring i verden.

I MBSR anvendes mindfulness til at træne opmærksom tilstedeværelse i nuet. Ved at bemærke og acceptere de tanker, følelser og kropsfornemmelser som opleves i et givent øjeblik, skabes en bedre harmoni mellem krop og sind.

Derved kan MBSR programmet bidrage til:

  • Større tilfredshed og taknemmelighed
  • Mere ro, energi og glæde i livet

Forskning har vist, at mindfulness skaber positive forandringer i de områder af hjernen, som beskæftiger sig med koncentration, kreativitet, glæde og stress.

MBSR kursus i København – efteråret 2016

Alle mennesker som gerne vil opnå bedre stresshåndtering, kan have gavn af et MBSR forløb. MBSR kan være med til at øge din evne til at vælge mere hensigtsmæssige måder at håndtere ubehagelige tanker, følelser og situationer på, mindske grublen og bekymringer, samt øge dit selvværd.

MBSR programmet indeholder :

  • Siddende meditationsøvelser
  • Liggende meditationsøvelser
  • Opmærksomhedsøvelser (mod stress og svære følelser)
  • Yogaøvelser

MBSR indrettes naturligvis efter hvad du personligt har mest brug for. De positive effekter af mindfulness øges ved, at korte og simple øvelser anvendes i hverdagen uden for programmets sessioner.

Til sessionerne vil du få udleveret lydfiler til hjemmebrug, som du også kan anvende fremover, når programmet er afsluttet. Herved vil din psykiske robusthed og velvære blive styrket på længere sigt.

FAQ – spørsgmål og svar

Jeg har ingen erfaring med mindfulness. Kan jeg stadig deltage i et MBSR kursus?
Vores MBSR kursus er egnet for begyndere, og du behøves ikke at have erfaring med mindfulness på forhånd. Kurset er også egnet for øvede.
 
Hvordan kan jeg være sikker på, at MBSR er noget for mig, inden jeg deltager i et kursus?
Hvis du ikke er sikker på, om mindfulness og MBSR er noget for dig, kan du deltage i vores ”introduktion til mindfulness” arrangement og lære mere om mindfulness og stille spørgsmål til vores undervisere. Du kan klikke på dette link, for at vælge hvilke datoer der passer dig bedst.
 
Jeg er i gang med psykoterapi i øjeblikket. Kan jeg stadig deltage i MBSR kurset?
I dag er mindfulness bredt brugt i psykoterapien og en af de terapeutiske metoder, der har vundet indpas i litteraturen som MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy). Forskning omkring MBSR viser også, at MBSR hjælper med at reducere stress, angst og depression effektivt, og derfor kan MBSR være et godt tillæg til psykoterapi. Bemærk også, at vores mindfulnesslærer Kenan Hansen er autoriseret psykolog. Dog anbefaler vi altid, at du snakker med din egen terapeut, inden du deltager i 8-ugers kurset. Hvis du har yderligere spørgsmål, skal du være meget velkommen til at tage kontakt til os, så vi kan arrangere et møde mellem dig og Kenan Hansen.
 
Jeg har nogle fysiske begrænsninger og smerter. Kan jeg stadig deltage i MBSR?
MBSR har vist sig at være meget behjælpelig i forhold til mennesker med kroniske smerter. Vi kan udføre MBSR øvelser siddende, liggende, stående og i bevægelse. Vi opfordrer dig til at respektere dine begrænsninger, og mærke efter hvilke øvelser du kan deltage i. Du kan også vælge at sidde på gulvet eller på en stol under kurset, hvis du har lyst til det. Hvis du har flere spørgsmål angående dette, skal du ikke tøve med at kontakte os.
 
Vil mindfulness gøre mig mere passiv?
Praktisering af mindfulness jævnligt hjælper os til at blive mere opmærksomme på vores handlinger i stedet for at handle blindt på vores impulser. Dette må ikke anses som passivitet, men mere som iagttagelse og opmærksomhed, hvilke giver os mere klarhed, omkring hvordan vi er i samspil med mennesker omkring os. Dette vil give os yderligere mulighed for at tage nogle hensigtsmæssige valg i vores liv, som kan gøre os mere glade og tilfredse.
 
Jeg har nogle betænkeligheder ved at være i en gruppe. Behøver jeg at fortælle om mit privatliv til andre?
Det er meget almindeligt for mange deltagere at være bekymret for at arbejde i en gruppe. Det forstår vi, og derfor skaber vi et fortroligt miljø for alle. Under kurset deler vi vores oplevelser med hinanden, men det er ikke et krav at dele private oplevelser med andre. Vi respekterer alles tryghedszoner, så der er ikke noget pres for at dele alt med alle i gruppen, hvis du ikke har lyst til det.
 
Er mindfulness og meditation ikke en buddhistisk religiøs praksis?
Meditation og mindfulness udgør store dele af buddhisme, og principperne af mindfulness kan findes i andre kulturer og religioner i verden. Dog er vores kurser i mindfulness ikke religiøse, og kurset er udført på moderne vis. Mennesker, der praktiserer mindfulness, drager fordel af mindfulness uanset deres religion eller tro. Vi organiserer vores kurser på sekulær vis.
 
Kræver kurset specielt udstyr eller tøj?
Vi sørger for forskellige måtter og tæpper, derfor er det ikke nødvendigt med ekstra udstyr. Vi anbefaler, at du har løstsiddende og komfortabelt tøj på, da det er vigtigt under meditation og yoga øvelser, at du føler dig tilpas. Du kan også medbringe varme sokker, hvis du har lyst.
 
Bliver vi nødt til at sidde på gulvet under hele kurset?
Der er forskellige typer af mindfulness øvelser, hvor nogle er siddende, stående, i bevægelse og liggende, og længden varierer fra 3 til 45 minutter. Du kan vælge at sidde på en stol eller på gulvet. Du kan forlade rummet og gå en kort tur, hvis det er det, du har behov for. Vi opmuntrer dig til at respektere dine begrænsninger, men vi opfordrer dig også til at være åben og være klar til at udfordre dine grænser.
 
Jeg foretrækker at praktisere mindfulness alene. Er det mulighed for individuel træning?
Ja, det er muligt at få individuel træning, der er tilpasset ud fra dine behov og din kalender. Du kan klikke på dette link, for at læse mere om det.
 

Udtalelser

Jeg har valgt at deltage i MBSR kursus, efter jeg deltog i en dags kursus hos Kenan. Jeg vil blive bedre til at håndtere stress og vanskelige tanker. Siden kurset har jeg lavet mindfulness øvelser en halv time om dagen og øvelserne har hjulpet mig meget. Er blevet rolig og har mere kontrol over mine tanker og følelser.

Jeg vil anbefale dette kursus til alle, selv om man ikke lider af stress. Man får altså på kurset nyttige værktøjer for at være nærværende i forskellige situationer, hvor man ellers kan blive stresset og ofte træffe forkerte beslutninger.

Jon

Læs mere

MBSR-kurset hos Kenan har på mange måder ændret mit liv. Jeg har fundet en indre ro, som jeg aldrig før havde troet, jeg besad. Jeg er blevet mere tilstedeværende, gladere og har fået meget mere overskud. Derudover er jeg blevet meget bedre til at koncentrere mig og undgå distraktioner, hvilket er til stor gavn på både studiet og jobbet. Endelig har jeg tabt et par overflødige kilo, fordi jeg er blevet bedre til at undgå at overspise, hvis fx jeg er stresset eller i dårligt humør.Jeg havde deltaget på meditations- og mindfulness kurser før uden den store succes, men Kenans engagement, empati og store viden var præcis, hvad jeg havde brug for.Jeg kan kun på det allervarmeste anbefale alle – uanset alder og situation – et kursus hos Kenan. Jeg troede til at starte med ikke rigtig på, at et 8 ugers kursus kunne ændre mit liv radikalt – men det gjorde det!

Michael

I have a chronic somatoform pain disorder and it has taken the best out of me for some years. I had taken his one day intensive course in the past and found it helpful. I decided to join his MBSR class later that year. My condition entirely required constant observations of my stress and emotional levels. For those 8 weeks I experienced both progresses and fallbacks, but I reacted and handled those fallbacks from another perspective which actually lessened my pains.

To go through so many different obstacles and be able to face, acknowledge and accept them is what I found most favourable. At first it was hard, but the different options and perspective came after I got through that process. I found that the MBSR class significantly helped me with the daily stress I encounter.

I would highly recommend this class to anyone who would like to improve their life quality. The class will present you with the means to exist more in the present moment instead of living life unconsciously. You will learn how to remain calm during different stressful situations and you will improve your bond with your loved ones and others. Plus, Kenan is a great teacher and an honest and decent person.

James

Jeg var stresset og nedstemt i forbindelse med at blive pårørende og blive mor for første gang oveni hinanden. Min kæreste blev syg lige inden min søns fødsel. Som konsekvens deraf opstod meget unødvendig smerte og stress, der bl.a. medførte, at jeg ikke kunne amme min søn, fordi min krop var så stresset. Vi følte os udsatte og svigtede af alt og alle, hvilket genererede endnu flere negative tankemønstre og smerte. Jeg isolerede mig hele min barsel. Efter barslen var det enormt svært at deltage i holdundervisning på min uddannelse, fordi jeg fik angst af at omgås andre mennesker. Derfor besluttede mig til at starte et MBSR-forløb hos Kenan.

Mindfulness har lært mig én vigtig ting: Nogle gange kan man ikke gøre noget ved hvordan tingene er (fx sygdom, ventelister, arbejdsløshed osv.), men man kan bestemme hvilket forhold man vil have til disse livsbetingelser. Jeg har i stedet muligheden for at give slip på min smerte og nyde med fuldt nærvær alle de andre ting, som livet også består af.

Noget af det første jeg bemærkede efter MBSR-forløbets første par uger var, at jeg fik mere ro, når jeg var sammen med andre mennesker. Lyd og mange mennesker stressede mig rigtig meget, men jeg fik et andet forhold til det efterfølgende. Jeg fandt “mit anker” i situationen og var i stand til at tage lidt lettere på alle sanseindtrykkene, der normalt overvældede mig.

Mine negative fortolkninger af omgivelserne forsvandt også. Jeg har en ændret livsindstilling med fra Kenans MBSR-kursus. I stedet for at lade tvivlen altid tvinge mig ind i et negativt tankemønster, hvor jeg overfortolker, prøver jeg at lade tvivlen komme mig til gode, ved at simpelthen lade følelsen ligge og acceptere/”være med den”, men ikke lade den løbe løbsk. Jeg har derfor større tolerance af menneskers forskellighed og jeg dømmer ikke andre eller mig selv lige så hårdt. Det gør livet lettere at leve.

Min situation og min tolerance af min kærestes sygdom er derfor blevet markant forbedret, fordi Kenan (indirekte) har lært mig, hvordan jeg skærper mit fokus på dét, der virkelig betyder noget: at vi har en glad og sund familie, og ikke en masse “støj”.

Camilla

Kenan er en meget kompetent og inspirerende mindfulness instruktør, der formidler sin viden med varme, humor og tilstedeværelse i mødet med eleven/klienten.

Henrik

Tid

kl. 17.00 – 19.30

Dato

Mandage i efteråret 2016: 3/10, 10/10, 24/10, 31/10, 7/11, 14/11, 21/11 kl. 17.00-19.30 og sidste gang 28/11 (en time længere) + 19/11 en hel dag med mindfulness (kl. 10.00-18.00)

Sted

Nørregade 41, 1165  København K (200 m. fra Nørreport station)

Pris

4900,- dog 3400,- til studerende/arbejdsløse/pensionister. Kursusmateriale, lydfiler med nyttige mindfulness øvelser og fuld forplejning lørdagen er inkl. i prisen. Bemærk at tilmelding til kurserne er bindende.
DER ER STADIG LEDIGE PLADSER PÅ KURSET.

Hvis du vil sikre dig en plads på kurset, betal venligst hele beløbet eller 1000-, i depositum med Paypal, bankoverførsel eller MobilePay (21 81 22 92).

Online betaling med kreditkort eller PayPal konto

Bemærk at det er kun virksomheder, der skal betale moms.

pixel

PS Du kan betale med dit kreditkort gennem Paypal, uanset om du har konto hos Paypal eller ej. Ønsker du at betale for flere personer, klik på “Betal nu” og du bliver overført til Paypal’s hjemmeside, hvor du derefter kan opdatere antallet af personer.

Klik her for betaling med bankoverførsel.

PS Kurset indeholder flere øvelser og variationer end 1 dags kursus i mindfulness. Formen af kurset er også anderledes, hvor der bl.a. er mere tid til at fokusere på personlig erfaring.