MBSR (Mindfulness Baseret Stress Reduktion) kursusforløb – Mindre stress og mere velvære i livet

MBSR - Mindfulness Baseret Stress Reduktion

MBSR (Mindfulness Baseret Stress Reduktion) kursusforløb – Mindre stress og mere velvære i livet

 

OBS! Bemærk at kurset afholdes på engelsk!

 
’Mindfulness Baseret Stress Reduktion’ (MBSR) er et struktureret 8-sessioners træningsforløb, udviklet af Dr. Jon Kabat-Zinn. Som navnet antyder, er programmet anvendt primært til at hjælpe mennesker, som oplever stressrelaterede problemer.

MBSR har en dokumenteret effekt på:

  • Stress
  • Bekymringer
  • Angst
  • Tristhed
  • Humørsvingninger
  • Vrede
  • Depression
  • Håndtering af sygdomme
  • Kroniske smerter m.m.

Programmet anvendes på mange institutioner i USA, samt mange andre steder rundt omkring i verden lige så godt som det bliver anvendt af mange enkeltpersoner, spændende fra psykisk eller fysisk lidende til fagfolk og forretningsdrivende.

I MBSR anvendes mindfulness til at træne opmærksom tilstedeværelse i nuet. Ved at bemærke og acceptere de tanker, følelser og kropsfornemmelser som opleves i et givent øjeblik, skabes en bedre harmoni mellem krop og sind.

 
Derved kan MBSR programmet bidrage til:

  • Større tilfredshed og taknemmelighed
  • Mere ro, energi og glæde i livet

Forskning har vist, at mindfulness skaber positive forandringer i de områder af hjernen, som beskæftiger sig med koncentration, kreativitet, glæde og stress.

MBSR kursus i København – foråret 2018

Alle mennesker som gerne vil opnå bedre stresshåndtering, kan have gavn af et MBSR forløb. MBSR kan være med til at øge din evne til at vælge mere hensigtsmæssige måder at håndtere ubehagelige tanker, følelser og situationer på, mindske spekulationer og bekymringer, samt øge dit selvværd.

MBSR programmet indeholder:

  • Siddende meditationsøvelser
  • Liggende meditationsøvelser
  • Opmærksomhedsøvelser (mod stress og svære følelser)
  • Yogaøvelser
MBSR indrettes naturligvis efter hvad du personligt har mest brug for. De positive effekter af mindfulness øges ved, at korte og simple øvelser anvendes i hverdagen uden for programmets sessioner.

 
Til sessionerne vil du få udleveret lydfiler til hjemmebrug, som du også kan anvende fremover, når programmet er afsluttet. Herved vil din psykiske robusthed og velvære blive styrket på længere sigt.

FAQ – spørgsmål og svar

Jeg har ingen erfaring med mindfulness. Kan jeg stadig deltage i et MBSR kursus?
Vores MBSR kursus er egnet for begyndere, og du behøves ikke at have erfaring med mindfulness på forhånd. Kurset er også egnet for øvede.
 
Hvordan kan jeg være sikker på, at MBSR er noget for mig, inden jeg deltager i et kursus?
Hvis du ikke er sikker på, om mindfulness og MBSR er noget for dig, kan du deltage i vores ”introduktion til mindfulness” arrangement og lære mere om mindfulness og stille spørgsmål til vores undervisere. Du kan klikke på dette link, for at vælge hvilke datoer der passer dig bedst.
 
Jeg er i gang med psykoterapi i øjeblikket. Kan jeg stadig deltage i MBSR kurset?
I dag er mindfulness bredt brugt i psykoterapien og en af de terapeutiske metoder, der har vundet indpas i litteraturen som MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy). Forskning omkring MBSR viser også, at MBSR hjælper med at reducere stress, angst og depression effektivt, og derfor kan MBSR være et godt tillæg til psykoterapi. Bemærk også, at vores mindfulnesslærer Kenan Hansen er autoriseret psykolog. Dog anbefaler vi altid, at du snakker med din egen terapeut, inden du deltager i 8-ugers kurset. Hvis du har yderligere spørgsmål, skal du være meget velkommen til at tage kontakt til os, så vi kan arrangere et møde mellem dig og Kenan Hansen.
 
Jeg har nogle fysiske begrænsninger og smerter. Kan jeg stadig deltage i MBSR?
MBSR har vist sig at være meget behjælpelig i forhold til mennesker med kroniske smerter. Vi kan udføre MBSR øvelser siddende, liggende, stående og i bevægelse. Vi opfordrer dig til at respektere dine begrænsninger, og mærke efter hvilke øvelser du kan deltage i. Du kan også vælge at sidde på gulvet eller på en stol under kurset, hvis du har lyst til det. Hvis du har flere spørgsmål angående dette, skal du ikke tøve med at kontakte os.
 
Vil mindfulness gøre mig mere passiv?
Praktisering af mindfulness jævnligt hjælper os til at blive mere opmærksomme på vores handlinger i stedet for at handle blindt på vores impulser. Dette må ikke anses som passivitet, men mere som iagttagelse og opmærksomhed, hvilke giver os mere klarhed, omkring hvordan vi er i samspil med mennesker omkring os. Dette vil give os yderligere mulighed for at tage nogle hensigtsmæssige valg i vores liv, som kan gøre os mere glade og tilfredse.
 
Jeg har nogle betænkeligheder ved at være i en gruppe. Behøver jeg at fortælle om mit privatliv til andre?
Det er meget almindeligt for mange deltagere at være bekymret for at arbejde i en gruppe. Det forstår vi, og derfor skaber vi et fortroligt miljø for alle. Under kurset deler vi vores oplevelser med hinanden, men det er ikke et krav at dele private oplevelser med andre. Vi respekterer alles tryghedszoner, så der er ikke noget pres for at dele alt med alle i gruppen, hvis du ikke har lyst til det.
 
Kræver kurset specielt udstyr eller tøj?
Vi sørger for forskellige måtter og tæpper, derfor er det ikke nødvendigt med ekstra udstyr. Vi anbefaler, at du har løstsiddende og komfortabelt tøj på, da det er vigtigt under meditation og yoga øvelser, at du føler dig tilpas. Du kan også medbringe varme sokker, hvis du har lyst.
 
Bliver vi nødt til at sidde på gulvet under hele kurset?
Der er forskellige typer af mindfulness øvelser, hvor nogle er siddende, stående, i bevægelse og liggende, og længden varierer fra 3 til 45 minutter. Du kan vælge at sidde på en stol eller på gulvet. Du kan forlade rummet og gå en kort tur, hvis det er det, du har behov for. Vi opmuntrer dig til at respektere dine begrænsninger, men vi opfordrer dig også til at være åben og være klar til at udfordre dine grænser.
 
Jeg foretrækker at praktisere mindfulness alene. Er det mulighed for individuel træning?
Ja, det er muligt at få individuel træning, der er tilpasset ud fra dine behov og din kalender. Du kan klikke på dette link, for at læse mere om det.
 
Er mindfulness og meditation ikke en buddhistisk religiøs praksis?
Meditation og mindfulness udgør store dele af buddhisme, og principperne af mindfulness kan findes i andre kulturer og religioner i verden. Dog er vores kurser i mindfulness ikke religiøse, og kurset er udført på moderne vis. Mennesker, der praktiserer mindfulness, drager fordel af mindfulness uanset deres religion eller tro. Vi organiserer vores kurser på sekulær vis.
 

Dato og Tid


 
 
 
 
 
Torsdage i 2018:
8/3, 15/3, 22/3, 5/4, 12/4, 19/4, 26/4 kl. 17.30-20.00 og sidste gang 3/5 (en time længere) + 21/4 en hel dag med mindfulness (kl. 10.00-18.00)

Sted

Nørregade 41, 1165  København K (200 m. fra Nørreport station)

Underviser

Esen S. Hansen is a Mindfulness instructor, international speaker, certified NLP practitioner and course leader in the areas of Mindfulness, self development and spirituality. She has been practicing meditation for many years and has travelled to many different countries attending retreats and workshops of respected spiritual teachers in Denmark and abroad. She attended the MBSR Teacher Training Pathway of the University of the Massachusetts Medical School and was trained by respected teachers of the University such as Saki Santerolli, Lynn Koerbel, Florance Meleo-Meyer and Elana Rosenbaum. She has been organising international conferences and workshops since 1999. She is the founder of Conscious Lifeworks (www.consciouslifeworks.com) where she organises spiritual events, retreats and makes informative interviews with pioneer names in the field. She organises and teaches Mindfulness and MBSR for institutions, firms, schools and groups. It is also possible to book individual training with her.
 

Pris

OBS! Bemærk at kurset afholdes på engelsk!

 

Køb med EARLY BIRD RABAT frem til den 23. december for 4400 kr.
Early bird rabat pris er 2900 kr. til studerende/ arbejdsløse/ pensionister.

 
Fra den 24. december er prisen 4900 kr.
3400 kr. til studerende/arbejdsløse/pensionister.

Kursusmateriale, lydfiler med nyttige mindfulness øvelser og fuld forplejning lørdagen er inkl. i prisen. Bemærk at tilmelding til kurserne er bindende.

Online betaling med kreditkort eller PayPal konto

Bemærk at det er kun virksomheder, der skal betale moms.

pixel

Kurset arrangeres i samarbejde med Conscious Lifeworks og din betaling vil blive vist på dit kontoudtog som PayPal *CONSCIOUSLI.
 
PS Du kan betale med dit kreditkort gennem Paypal, uanset om du har konto hos Paypal eller ej. Ønsker du at betale for flere personer, klik på “Betal nu” og du bliver overført til Paypal’s hjemmeside, hvor du derefter kan opdatere antallet af personer.

Klik her for betaling med bankoverførsel.

PS Kurset indeholder flere øvelser og variationer end 1 dags kursus i mindfulness. Formen af kurset er også anderledes, hvor der bl.a. er mere tid til at fokusere på personlig erfaring.