University of Ottawa forskere undersøger hvordan mindfulness kan behandle moderne problemer

university of ottawa

University of Ottawa forskere undersøger hvordan mindfulness kan behandle moderne problemer

Forskere fra University of Ottawa studerer en gammel meditationsteknik, samt hvad teknikken har at tilbyde behandling af moderne problemer, fra at lindre kroniske smerter til at hjælpe de studerende med at ”afstresse”.

Academy for Mindfulness and Contemplative Studies undersøger anvendelsen af mindfulness, en praksis, der har rødder i 2600-årige buddhistiske belæringer.

Mindfulness lærer praktiserende at fokusere på nuet, acceptere følelser, tanker og fornemmelser uden dom. Dens applikationer i vestlig medicin begyndte med, at Dr. Jon Kabat-Zinn, en medicinsk professor ved University of Massachusetts, fjernede de metafysiske overtoner fra praksis og integrerede mindfulness i behandlingen af stressreduktion.

Kabat-Zinns arbejde begyndte at få opmærksomhed for omkring 30 år siden. Forskning i mindfulness er eksploderet siden da. Mindfulness har været anvendt til at hjælpe med at forhindre tilbagevenden af depression. Ansatte i flere store amerikanske firmaer tilbydes kurser i mindfulness. Du kan få en kandidatgrad i mindfulness-baseret kognitiv terapi ved Oxford University. I USA, sigter ”MindUP program”, at forbedre adfærd og læring i folkeskolens klasseværelser. University of Ottawa har integreret mindfulness i undervisningen og det er nu en obligatorisk del af programmet.

Det nye akademi er en måde at forbinde forskere, der allerede anvender forskellige tilgange til mindfulness, siger psykolog Dr. Diana Koszycki, professor i uddannelse og medicin og seniorforsker ved Montfort Hospital.

I bund og grund træner mindfulness hjernen til, at komme væk fra hamsterhjulet. “Vores hjerner er ikke konstrueret til at multitaske. At give noget din fulde opmærksomhed hjælper med at forbedre stressniveauet”, siger Koszycki, som studerer, om mindfulness kan hjælpe med at reducere socialangst, en tilstand, hvor folk føler sig dårligt tilpas i sociale sammenhænge.

“Et omflakkende sind er et ulykkeligt sind. Når folks sind vandrer, grubler de over fortiden eller bekymrer sig om fremtiden. Med mindfulness kan du observere dine følelser i en adskilt strøm, frem for at undertrykke negative følelser.”

På University of Ottawa er mindfulness sessioner en obligatorisk del, af de første to år, af medicinsk pensum. Studerende får otte korte foredrag og udfører øvelser i meditation. Klasserne ender ofte med et digt.

Mindfulness hjælper de studerende med at ”afstresse”, udvikle empati med patienterne og udvikle en stærkere indre modstandskraft, siger Dr. Heather MacLean, en neurolog, der er co-leder af medicinsk program for studerende.

“Hvis en læge er syg, udbrændt eller deprimeret, er lægen mere tilbøjelig til at foretage patientfejl. Og patienterne er mindre tilbøjelige til at blive tilfredse”, siger hun. “Empatiske læger er mere tilbøjelige til at få terapeutiske resultater for patienterne.”

Når studerende påbegynder medicinstudiet, foretages en kort “mindfulness status” undersøgelse. Svarene bruges som et udgangspunkt, så man kan sammenligne responser ved afslutningen af programmet.

“Tilbagemeldingerne fra de studerende har været overvældende positive”, siger MacLean. “Der er et par afvigere, der siger, “Jeg vil hellere have denne tid til at studere. Men det er blot et fåtal. Dette er blot en vej til velvære.”

Dr. Howard Nathan, professor i anæstesiologi ved University of Ottawa og en smertespecialist fra The Ottawa Hospital, brugte mindfulness i forskning finansieret af den canadiske diabetesforening på diabetisk nervebeskadigelse, hvilket forårsager en brændende fornemmelse i fødderne.

Traditionelt har lægerne forsøgt at isolere årsagen til smerten og helbrede den i håb om at fjerne den. Men for patienter med kroniske smerter, er nervesystemet konstant bombarderet med smertesignaler. Smertestillende medicin, er betragtet som en succes, hvis det reducerer smerte med 30 pct. “Vi har ikke meget at tilbyde patienterne”, siger Nathan. Han tilføjer, at mindfulness har lave omkostninger, og der er ingen bivirkninger. Han tænker på det som “hjerneomskoling.”

I sin undersøgelse havde Nathan to grupper af diabetespatienter: en kontrolgruppe og en gruppe, der tog et otte ugers mindfulness kursus. De lærte at blive objektive iagttagere af deres egen smerte.

“Når man tager stilling som betragter, stopper det smertens magt over dig”, siger han. “Jeg beskriver det som et brændende hus. Du er ikke i det brændende hus. Du træder udenfor og lader det brænde. Huset brænder, men du føler dig ikke fanget.”

Den gruppe der tog mindfulness træning, rapporterede et fald i intensiteten af ​​smerte og forbedret livskvalitet. Kontrolgruppen udviste ringe ændringer.

Nathan siger, at han var skeptiker. “Men til min overraskelse, var resultaterne mere positive, end jeg troede, de ville være.”

Dr. Marlon Danilewitz, var tidligere yoga og mindfulness instruktør, før han blev medicinstuderende og forsker ved University of Ottawa. Han dimitterede i 2015 og arbejder nu i en intern turnus i psykiatri ved University of British Columbia, hvor han og andre forskere undersøger kombinationen af mindfulness træning med elektrisk stimulation kendt som transkraniel jævnstrøm stimulation.

“Jeg fandt, at mindfulness afstemmes med min interesse for mental sundhed”, siger Danilewitz. “Det hjælper mig absolut til at være til stede i samtaler.”

Mindfulness kan være transformerende, siger Koszycki. “Men du er nødt til at holde fast i, at udøve praksis. Selv 15 minutter om dagen får man udbytte af, men 45 minutter anses som optimalt. Du er nødt til at gennemføre hele programmet for at drage fordel af det.”

Koszycki gør opmærksom på, at noget forskning har været resultatløst. “En masse forskning er baseret på meget små undersøgelser. Vi er opmuntret, men vi er nødt til at designe undersøgelser med betydeligt større materiale. ”

Nathan tænker på Gautama Buddha, grundlæggeren af buddhismen, som smertepsykologiens Albert Einstein.
“Buddha regnede ud, hvordan lidelse blev behandlet i sindet gennem introspektion. Nogle 2600 år senere, kan vi se, at hjernen fungerer på den måde, som han så det intuitivt.”

Kilde: http://ottawacitizen.com/news/local-news/uottawa-researchers-probe-how-an-ancient-practice-can-help-treat-modern-conditions

spacer