1 dags intensivt kursus i mindfulness – Lær at håndtere stress og svære følelser

1 dags intensivt mindfulness kursus

1 dags intensivt kursus i mindfulness – Lær at håndtere stress og svære følelser

 

OBS! Bemærk at kurset afholdes på engelsk!

 
‘Mindfulness’ på dansk betyder ‘tilstedeværelse’, som står i kontrast til den ”autopilot”, som sindet ofte sættes på i den travle hverdag. Denne ”autopilot” forhindrer os i at være opmærksomme på hvad vi er i gang med, eller hvad der sker omkring os, da vi mentalt befinder os tit i fremtiden eller fortiden. Helt konkret er mindfulness en træning af dit sind til at sætte din fokus på dine tanker, følelser, kropsfornemmelser og omgivelser her og nu.

Hvorfor er mindfulness godt for dig?

Mindfulness bliver brugt i dag, i virksomheder, på hospitaler og i psykiatrien, og kan gavne også den almindelige bruger i dagligdagen. Videnskabelige undersøgelser har vist, at mindfulness:

  • Styrker psykisk velvære
  • Giver mere energi, overskud, ro og glæde
  • Forbedrer de sociale relationer
  • Reducerer stress, angst og depression
  • Reducerer bekymringer, tristhed og vrede
  • Lindrer fysiske smerter, svære følelser og sorg

Mindfulness hjælper dig til at få højere livskvalitet på lang sigt.

Hvad lærer man i et kursus i mindfulness?

Selve kurset består af skiftevis teori og praktiske øvelser, hvor du bl.a. selv vil opleve forskellige mindfulness øvelser, som du kan anvende i hverdagen. Det inkluderer:

  • Konkrete redskaber (der nemt kan integreres i hverdagslivet)
  • Korte og simple øvelser (der styrker evnen til at fungere i både arbejds- og privatliv)
  • Bevidst selvcoaching og selvstyring (af de negative følelser)
  • Mental disciplin og impulskontrol (gennem koncentrationsmeditation)

Deltagelse forudsætter ikke, at du har tidligere erfaring med meditation, idet både erfarne og begyndere kan få udbytte af kurset. Der er indlagt regelmæssige pauser i kurset, hvor der er mulighed for kaffe, te, kage og snacks.

FAQ – spørsgmål og svar

Hvad indeholder et 1-dags kursus?
Vores kursus sigter efter at have en balance mellem teori og praksis. Af samme årsag, er kursisterne både introduceret til forskellige typer af mindfulness meditationsøvelser og til mere praktisk orienteret information, der handler om hvordan man håndterer stress og svære følelser. Begge dele bliver bakket op af nyttige metoder, der gør det muligt at ændre forskellige uhensigtsmæssige reaktionsmønstre i hverdagen. Nogle af meditationsøvelserne er kombineret med nemme og skånsomme mindful bevægelser. Der er også mulighed for at arbejde i par, diskutere i grupper og stille underviseren spørgsmål. Alle deltagere modtager lydfiler af meditationsøvelserne, så det er muligt at fortsætte praksissen efter kurset.
 
Er der en aldersbegrænsning i forhold til at praktisere mindfulness?
Mindfulness er for alle uanset alder og erfaring. Der er forskellige typer af mindfulness kurser, hvor nogle er designet til børn, unge mennesker og voksne. Vores kurser er tilpasset voksne såvel som 15 til 17-årige, hvis de er i selskab af en voksen.
 
Hvordan kan jeg sikre mig, at mindfulness er noget for mig, inden jeg deltager i kurset?
Hvis du ikke er sikker på om mindfulness er noget for dig, kan du deltage i en af vores ”introduktion til mindfulness” arrangementer, så du kan lære mere om mindfulness og stille spørgsmål til vores undervisere. Du kan klikke på dette link, for at vælge hvilke datoer der passer dig bedst.
 
Skal jeg sidde på gulvet under hele kurset?
Nej, det skal du ikke. Vi sidder på stole det meste af vores 1-dags kursus. Nogle af øvelserne udføres liggende, mens andre udføres imens man er i bevægelse. Du skal være velkommen til at sidde på gulvet eller på en stol, hvis du vil.
 
Hvad skal jeg have på under kurset?
Du behøves ikke at have noget specielt tøj på under kurset, men vi anbefaler, at du har behageligt tøj på.
 
Skal jeg forberede mig på nogen måde, inden jeg deltager i kurset?
Nej, du skal ikke forberede dig inden kurset.
 
Lærer du om budisme i mindfulness?
Meditation og mindfulness udgør store dele af buddhisme, og principperne af mindfulness kan findes i andre kulturer og religioner i verden. Dog er vores kurser i mindfulness ikke religiøse, og kurset er udført på moderne vis.
 
Jeg foretrækker at praktisere mindfulness alene. Er det mulighed for individuel træning?
Ja, det er muligt at få individuel træning, der er tilpasset ud fra dine behov og din kalender. Du kan klikke på dette link, for at læse mere om det.
 

Dato/tid

 

 

 

Lørdag d. 24/2/2018 kl. 11-16.

Sted

Nørregade 41, 1165 København K (200 m. fra Nørreport station).

Underviser

Esen S. Hansen

Pris

OBS! Bemærk at kurset afholdes på engelsk!

 
Prisen er 750 kr.
450 kr. til studerende/arbejdsløse/pensionister.

Kursusmateriale, lydfiler med nyttige mindfulness øvelser og let forplejning er inkl. i prisen. Bemærk at tilmelding til kurserne er bindende.

Hvis du vil sikre dig en plads på kurset, betal venligst hele beløbet med Paypal eller bankoverførsel. (Husk at skrive dit navn og din mailadresse som besked til os).

Online betaling med kreditkort eller PayPal konto

Bemærk at det er kun virksomheder, der skal betale moms.


pixel

 
Kurset arrangeres i samarbejde med Conscious Lifeworks og din betaling vil blive vist på dit kontoudtog som PayPal *CONSCIOUSLI.

PS Du kan betale med dit kreditkort gennem Paypal, uanset om du har konto hos Paypal eller ej. Ønsker du at betale for flere personer, klik på “Betal nu” og du bliver overført til Paypal’s hjemmeside, hvor du derefter kan opdatere antallet af personer. Klik her for betaling med bankoverførsel.

PS Er du interesseret i at uddybe dig mere i mindfulness, kan du også overveje et kursus i Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR) som er et længere kursusforløb med flere øvelser og variationer end 1 dags intensivt kursus i mindfulness. Formen af MBSR er også anderledes, hvor der bl.a. er mere tid til at fokusere på personlig erfaring.